Blog – 2 maart 2018 – anneke

Vraagbaak van de drogisterij
Petra Meijer

Veel lezers zullen mijn gezicht wel herkennen van de drogisterij, ik ben Petra Meijer en al een heel poosje werkzaam in Gimsel. 21 Jaar geleden begon ik, 1 maand voor de opening, bij de Groene Passage om het assortiment voor de nieuwe winkel op te starten, vanuit de oude winkel aan de Botersloot. Als afdelingshoofd ben ik verantwoordelijk voor de drogisterij binnen Gimsel en functioneer ik als vraagbaak voor de klant. Dit is echt mijn plek, zo voelt het na 21 jaar nog steeds. De combinatie van kennis van de natuurgeneeskunde en cosmetica, én de praktijk – de winkel – met natuurvoeding als basis: dat is mijn passie.

De branche blijft zich ontwikkelen, en dat is intrigerend. En tegelijkertijd een grote uitdaging om daarin zo goed mogelijk bij te blijven! Nieuwe wetenschappelijke inzichten worden gedeeld. Er zijn doorlopend bijscholingen, waaronder producttrainingen, georganiseerd door onze leveranciers. Daarnaast zijn er onafhankelijke opleidingsdagen waardoor mijn kennis en die van mijn collega’s, over de ingrediënten die je kunt inzetten bij een bepaalde klacht, wordt vergroot. Het opdoen van kennis en vernieuwde inzichten vind ik fijn en boeiend. Ik ben nieuwsgierig en leergierig en wil graag dingen tot op de bodem uitzoeken en weten. Dit is vervolgens fijn en mooi om te kunnen delen met klanten. Wel zijn er grenzen! Ik ben namelijk drogist en geen arts of therapeut. Niet iedere klacht is geschikt voor zelfmedicatie, daar ben ik altijd duidelijk in.

Wekelijks krijgen we nieuw aanbod van leveranciers, en altijd is er de afweging op ingrediënten, transparantie in de kwaliteit, certificering van ingrediënten, de achtergrond en visie van de producent en/of importeur. Eigenlijk speelt het hele verhaal, van begin tot eind, mee in de afweging. En voor de nieuwe afdeling wordt het huidige assortiment opnieuw onder de loep genomen, daarin hebben we een grote verantwoordelijkheid. Mooi is dan om te vertellen waarom we wel of niet kiezen voor bepaalde producten, klanten vertrouwen ons op wat we neerzetten: ‘als het hier staat, dan is het goed’.