25 JAAR GROEN

De mens centraal

“We staan voor duurzaam, fairtrade en groen” prijkt op onze website en dat gaat al op sinds de dag dat de Groene Passage 25 jaar geleden haar deuren opende. Een groen winkelcentrum waarbij het sociale aspect altijd een belangrijke pijler is bij de keuzes die gemaakt worden in assortiment en bedrijfsvoering. Maar ook in hoe we ons gedachtengoed nog verder uit willen dragen… samen met heel veel gelijkgestemden die al jaar en dag onze klanten zijn! Vanaf het ontstaan van de Groene Passage in 1997, heeft fairtrade een speciale plaats ingenomen in het concept van het winkelcentrum. Hiermee werd de basis voor de Wereldwinkel gelegd, wat nu nog steeds het centrum van fairtrade in de Groene Passage is. Maar daar bleef het natuurlijk niet bij. Het brede scala aan artikelen dat vandaag de dag wordt aangeboden past uiteraard bij een duurzame lifestyle, waarbij je niet om fairtrade heen kunt. Daarbij geldt in onze visie fairtrade niet alleen voor ontwikkelingslanden, maar passen we fairtrade ook dichtbij huis toe.

Dit jaar draagt de stad Rotterdam al 10 jaar de titel Fairtrade Gemeente en dat valt mooi samen met ons jubileum. In 2014 ontvingen we uit handen van de wethouder Duurzaamheid de titel ‘Fairtrade winkelcentrum’, een eretitel waar we heel trots op zijn en als enige in Europa mogen dragen. Fairtrade betekent voor de Groene Passage dat producten een eerlijke prijs kennen, voor producenten van ver weg of dichtbij, wat hen de kans geeft om te investeren waar nodig. Biologisch zijn omdat dit voor mensen en de planeet veel gezonder is en duurzaam geproduceerd en getransporteerd worden. Samengevat: fairtrade kent een sociale , een biologische en een duurzame component. En gelukkig zijn er keurmerken die garanderen dat aan deze eisen wordt voldaan.

DE ONTWIKKELING VAN DE GROENE PASSAGE

In vogelvlucht

21997 De Groene Passage wordt officieel geopend door Ria Bekkers, toen partijvoorzitter Groen Links. Ook winnen we de prijs voor innovatieve samenwerkingsprojecten in Rotterdam.

2001 Plaatsing kunstwerk de Boom met warme hand, gemaakt door Hans Lemmen. Ook opent dit jaar Schoonheidssalon Aditi.

2005 Uitbreiding pand met verhuizing van de Groene Weg slagerij naar nummer 33 en vergroting van Gimsel. Verbouwing Bio-café Lunchroom naar Spirit.

2010 Verbouwing Gimsel met nieuwe broodafdeling en eigen patisserie van Spirit, nieuwe dichte groente- & zuivelkoelingen.

2012 Himalaya stopt en boekwinkel Labyrint start. Wereldwinkel verhuist naar beneden en Van Binnen krijgt een interne doorgang. De groenteafdeling en de servicebalie van Gimsel worden vernieuwd. Het Oost West Centrum krijgt een upgrade en de hoofdingang van de Groene Passage krijgt een tochtportaal en groenwand.

2013 De World Peace Flame krijgt een plek in de Groene Passage en daarmee een definitieve plek in Rotterdam.

2014 De Groene Passage ontvangt de titel ‘Fairtrade Winkelcentrum’ uit. We zijn daarmee het eerste Fairtrade winkelcentrum in Nederland.

2015 Oost West Centrum Rotterdam krijgt nieuwe naam, een totale restyling en wordt omgedoopt tot Gimsel Academy.

2016 Kunstwerk de Boom krijgt een ingegraveerde tegel passend bij de rest van de kunst in Rotterdam. Labyrint stopt en een gedeelte van het assortiment wordt ondergebracht bij Gimsel.

2018 Verbouwing drogisterij en wijnafdeling van Gimsel.

 

25 JAAR GROEN

Hoe is ’t begonnen

In 1993 tijdens het 5-jarig bestaan van Gimsel (toen nog gevestigd op de Botersloot in Rotterdam) ontstonden de ideeën voor een groen winkelcentrum. Het schuin tegenover gelegen oude spaarbank gebouw kwam leeg en zo raakte we in gesprek met Zadelhoff, de toenmalige eigenaar van het pand. Met Europees subsidiegeld vanuit de gemeente zijn we toen een onderzoek gestart om de haalbaarheid van het project te toetsen. In samenwerking met aanverwante partijen, maar ook grote bedrijven zoals de Bijenkorf e.d.

De groep geïnteresseerden bestond uit ruim 30 potentiele deelnemers waarmee we uiteindelijk een stichting oprichten die het project moest gaan trekken. Noorderlicht architecten heeft onderzoek gedaan naar de verbouwingsmogelijkheden van het gebouw. Daarnaast onderzochten we de organisatorische mogelijkheden waarin ook de discussie speelde of het een warenhuis of een winkelcentrum moest worden… Uit het bouwkundige onderzoek kwam naar voren dat de benodigde financiële middelen voor de potentiele deelnemers niet haalbaar waren. We hebben toen het pand laten vallen maar niet het plan. De zoektocht vervolgde en er werd uitgekeken naar een geschikt pand met behapbare investeringen.

Toen kwam Stam wonen leeg te staan aan de Mariniersweg, die verhuisde naar het Alexandrium en vroeg de huidige huurbaas of dat niet wat voor ons was. Na inventarisatie bij de potentiele deelnemers bleef er een groep van 9 bedrijven en projecten over die mee wilden doen.

Gezichten van de Groene Passage

De ondernemers nu!

Anne-Mieke van der Klift – Christiaanse eigenaar Van Binnen
Anne-Mieke heeft het stokje eind 2021 overgenomen van Marc van Remundt en Anita Suiker, die Van Binnen in de Groene Passage zijn gestart vanuit hun winkel aan huis in Overschie. Anne-Mieke was toen al 12,5 jaar werkzaam in de winkel. Van Binnen biedt met breed assortiment voor een gezond binnenklimaat. Om duurzaam te kunnen wonen, werken en leven. “Bij de Groene Passage is duurzaamheid geen mode woord maar onze tweede natuur. Door het bundelen van onze krachten ontzorgen we de bewuste shopper en zorgen we voor een groene totaalbeleving.”
———————————-
Janneke Spruijt winkelleidster Wereldwinkel Rotterdam Centrum
“Mijn ‘liefde’ voor de Wereldwinkel is de liefde voor de mensen. Voor de mensen die het minder hebben dan wij, maar ook voor al die mensen die zich daarvoor in willen zetten. De Groene Passage is een prachtig concept waar je je als mens thuis kunt voelen en waar mens en milieu voorop staan.”
Jan Knoester, voorzitter Wereldwinkel Rotterdam Centrum. Jan heeft 2 jaar geleden het voorzitterschap overgenomen van Rob Spruijt en maakte toen zelf ook al onderdeel uit van het bestuur. In de Wereldwinkel staat de mens centraal, de vele vrijwilligers helpen je graag en de makers van de producten verdienen een eerlijk inkomen en krijgen ondersteuning bij het verder ontwikkelen van hun bedrijf. Duurzame cadeaus noemen we dat. “De Groene Passage als winkelcentrum voor duurzaamheid en eerlijke handel is een goede plaats om onze Fairtrade artikelen te verkopen.”
—————————————-
Theo Pronk eigenaar De Groene Weg slagerij
Theo is slager in hart en nieren en de drijvende kracht in De Groene Weg slagerij. De zorg die de boeren hebben voor het vee, die zorg verspreidt hij samen met zijn collega’s verder in de kwaliteit en creativiteit van het uiteindelijke stukje vlees wat in de toonbank ligt. “Het doet mij veel plezier om te zorgen dat een klant met een (h)eerlijk stukje biologisch vlees onze slagerij verlaat. In een unieke setting, de Groene Passage, waar we samenwerken op mens, milieu en dierenwelzijn.”
——————————————–
Robert Frederiks mede-eigenaar Gimsel en Spirit
Robert runt naast de financiën van de projecten ook de wijn- en bierafdeling van Gimsel. Het specialisme van Gimsel op alle vlakken van het assortiment komt ook hier tot uitdrukking. Van kleinschalige wijnboeren, brouwerijen en leveranciers. “De Groene Passage biedt een totaalconcept en loopt zelfs na deze 25 jaar nog voorop in samenstelling, samenwerking en setting in een wereldstad als Rotterdam.”
———————————————–
Daniël Saat mede-eigenaar Spirit en Gimsel
Daniël is de drijvende kracht achter Spirit. Als zoon van Frans en Marja altijd al betrokken bij het project en sinds 2007 meewerkend om de horeca in de Groene Passage een plek te geven waar ontmoeting, genieten en kennismaken met een duurzame meer plantaardige keuken centraal staan. “Tussen de winkels in zorgt het buffet van Spirit voor een juiste mix in de Groene Passage. Het is laagdrempelig, snel en gezond. Passend in het gedachtengoed en een welkome tussenstop tijdens het shoppen.”
————————————————–
Roosmarijn Saat mede-eigenaar Gimsel, Spirit en Gimsel Academy
In 2004 ben ik aan de slag gegaan in het management van Gimsel en heb ik het stokje van mijn ouders stukje bij beetje overgenomen. Met Gimsel, Spirit en Gimsel Academy maken we de cirkel rond; biologische-dynamische boodschappen bij Gimsel, hiervan proeven en genieten bij Spirit en leren klaarmaken bij Gimsel Academy. Helemaal passend binnen het totale concept. “Het voelt nog steeds als een voorrecht om waar deze pioniers destijds hun nek voor hebben uitgestoken voort te kunnen zetten, samen met deze gelijkgestemde collega’s binnen dit unieke winkelcentrum. Op naar de volgende 25!”

Frans Saat & Jan van de Sande

De pioniers

Ze kenden elkaar uit het welzijnswerk….waren in een vorig leven al collega’s en deelden de interesse voor de relatie van voeding en welzijn. Frans Saat, Marja Verroen en Jan van de Sande werkten in het Oude Westen van Rotterdam en organiseerden toen in 1985, in samenwerking met de toenmalige Zonnemairewinkel in de Middellandstraat kooklessen, excursies en informatiebijeenkomsten. Er werd in die tijd fors bezuinigd in het welzijnswerk en hun banen kwamen op de tocht te staan.

Een goed moment voor een koerswijziging. Vanuit de samenwerking met de Zonnemairewinkel groeide het plan om een nieuwe winkel op te zetten. De wens ging uit naar een biologische ‘supermarkt’ met een restaurant en een educatief centrum. Eerdere initiatieven hadden het nog niet gered in Rotterdam, maar deze pioniers waren er van overtuigd dat de natuurvoeding haar alternatieve karakter moest afschudden om bij een breder publiek in de smaak te vallen. Een vakdiploma was toen nog een vereiste, dus Frans volgde de opleiding voor Natuurvoedingswinkelier aan de Kraaybekerhof in Driebergen. Uit oriënterende gesprekken met de toen nog jonge Triodosbank, werd geadviseerd aan te sluiten bij de Gimsel –franchiseketen. Het opzetten van een restaurant werd ten zeerste afgeraden en in plaats daarvan werd een combinatie met een vestiging van De Groene Weg Slagerijen voorgesteld, in Utrecht al heel succesvol gebleken.

Het pragmatisme won het van de droom…ze investeerden hun kleine spaarbudget en vonden een aantal vrienden en familieleden die garant wilden staan. Gestart vanuit 0, met behoud van een kleine WW-uitkering en met de gratis hulp van een aantal vrienden als medewerkers ontwikkelde de nieuwe winkel zich heel goed. Na een jaar konden de eerste medewerkers worden uitbetaald en na anderhalf jaar gingen ze ook zelf wat verdienen.

In de prijzen gevallen

Prijzenswaardig

De unieke setting is de afgelopen jaren niet onopgemerkt gebleven en waar we meededen met verkiezingen mochten we prijzen in ontvangst nemen.

2020 De meest inspirerende Bio drogisterij van Nederland
“Onderdeel van een bredere setting van biologische voeding, gevestigd in ‘De Groene Passage’, is direct duidelijk wat de uitgangspunten van de afdeling zijn. Gimsel brengt een vernieuwend assortiment, helder geordend op merk, in een trendy design omgeving. Kracht van het concept is dat a priori duidelijk is dat het biologisch is wat de klok slaat, en dat de winkel de verwachtingen van de klant waarschijnlijk zal overtreffen.” Aldus de jury. Gimsel kreeg als titel naast Beste Bio-Drogist van Nederland ook 3 x Beste biologische winkel van Nederland.
—————————-
2007 Van Binnen is onderscheiden met de WONENisAWARD
De WONENisAWARD is bestemd voor bedrijven die uitblinken met vernieuwingen die echt werken. De vakjury prijst Van Binnen: “Van Binnen heeft het gebruik van duurzame materialen tot in detail doorgevoerd. De leveranciers worden hier ook zorgvuldig op uitgezocht. De basis is het werken met producten die her winbaar zijn. Vanbinnen draagt bij aan woningen met een gezond binnenklimaat. Filosofie wordt op alle fronten doorgevoerd. Conceptmatig heel sterk en volledig MVO!
—————————————–
Wereldwinkel wint als keten 3x de eerste prijs Beste winkelketen in de categorie cadeau. “Succesvol duurzaam ondernemen. Het kan. Dat bewijst Wereldwinkel wel en dat consumenten dat massaal weten te waarderen blijkt wel uit de toekenning van deze prestigieuze prijs. De Wereldwinkels scoorden hoog in ‘sfeer’ en ‘klantvriendelijkheid’.”
————————————————–
De Groene Weg is 2x winnaar Slagerij van het jaar, wint de Innovatieprijs Rotterdam en kreeg jaarlijks predicaat goud voor meerdere producten uit eigen worstmakerij. Het team van de ambachtelijk slagerij is er trots op dat ze al vele prijzen hebben gewonnen. Ook heeft De Groene Weg de Runner-up prijs ontvangen; de MVO-prijs groot Rotterdam.